ספרות פנטזיה וכתיבתה הפכו פופולריים יותר ויותר בעשורים האחרונים. זאת ספרות שמצליחה בארץ בעיקר בקרב נוער ומתבגרים – ואלה מהם שממשיכים לקרוא בבגרותם צורכים אותה גם אז (כיום יש טשטוש גילאי בז'אנר . ילדים ומבוגרים כאחד קוראים הארי פוטר ומשחקי הרעב.) רבים מקוראיה גם מנסים לכתוב ספרים כאלה, אלא שאז הם מגלים שגם בז'אנר הזה מדובר במשימה מורכבת במיוחד.
צריך לומר, בשימוש בכותרת פנטזיה יש משום הטעיה – הכותרת הזאת היא כותרת על לז'אנרים שונים – פנטזיה, מדע בדיוני, ספרות דיסטופית ועוד. אבל כל הסוגות האלה ניחנות במאפיין מרכזי בולט מאוד: בניית עולם. כלומר, בצד עיצוב דמויות, תכנון עלילה, יצירת קונפליקטים וכו', מתאפיינת ספרות הפנטזיה על כל גווניה בעולם שנבדל מהמציאות שאנו מכירים, אבל יש בו חוקים, יצורים, מבנים וקוהרנטיות משל עצמו. דבר זה משותף הן לרומן פנטזיה חביב לילדים והן לספר דיסטופי קודר ומשום כך הוא מחייב את סופר הפנטזיה להשקיע תכנון ומחשבה, עד רמת הפרטים הקטנים ביותר בעולם שבו מתרחש הספר. צרימה, ולו קטנה ביותר בהיבט הזה, עשויה למוטט את הרומן כולו.